Ireland: Such a beautiful country - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Martine Nuis - WaarBenJij.nu Ireland: Such a beautiful country - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Martine Nuis - WaarBenJij.nu

Ireland: Such a beautiful country

Door: Martine Nuis

Blijf op de hoogte en volg Martine

20 Oktober 2012 | Ierland, Dublin

Lieve iedereen,

Allereerst: SUPERBEDANKT VOOR ALLE KAARTJES! Inmiddels hangen ze allemaal op de kast!

Sorry dat het zó lang duurde voor een nieuw verhaal, maar ik moest natuurlijk wel wat hebben om over te schrijven, daarom nu dit best wel lange verslag. Ik hoop dat jullie de moeite nemen om het te lezen en de foto’s te bekijken. Ik heb al rond de 800 foto’s gemaakt! Er kunnen er helaas maar weinig op waarbenjij.nu dus de andere zien jullie allemaal thuis (als je de tijd neemt haha).

Zoals jullie vast wel weten wordt Guinness hier gemaakt en is het hier uitgevonden. 29 september is het hier Arthur’s Day! Ze vieren hier om 1 minuut voor 6 dat de man het heeft uitgevonden. Dus zijn wij ook naar een pub gegaan en heb ik mijn eerste Guinness bier op….. echt ranzig was het, super bitter en na 10 slokken heb ik het overgegooid in Hannekes glas haha.

Cliff Walk Bray - Greystones:

Omdat we op zaterdag altijd iets leuks willen doen hebben we 6 oktober een cliff walk gedaan. Omdat we geen zin hadden om alleen saampies te gaan reageerden we op een berichtje op de Erasmus Facebook Page, want meer mensen waar van plan te gaan en dus gingen we samen. Om half 11 hadden we afgesproken met zo´n 25 man bij Pearse Station om de DART naar Bray te nemen. Dit duurde zo´n 40 minuten, maar ik leerde er wel de vriendinnen van Mathilde kennen en Sylvia, ook een Erasmusstudent. Eenmaal in Bray zijn we gaan lopen langs de kliffen aan de oostkust. We hadden erg geluk met het weer, want we waren dressed like an onion en het was superwarm! We hebben er zo´n 2 uur over gedaan met honderd keer stoppen om foto´s van alles te maken. Na 2 uur kwamen we aan in Greystones, wat wel wat dooier was dan Bray. Desalniettemin zijn we op zoek gegaan naar ETEN. We verhongerde zowat. Na wat dingen in te zijn gelopen en te hebben afgekeurd werd het toch de snackbar. Met een zak met friet of pizza hebben we gegeten aan het water, gelijk aan de kliffen en het strand. We moesten wel even soepeltjes een hekje over haha. We hebben hier zeker een uur gezeten en genoten van het zonnetje en het uitzicht. Na een hilarische toiletstop zijn Hanneke en ik met de DART teruggegaan naar Dublin, terwijl de andere het hele stuk nog hebben teruglopen naar Bray!

Galwaytrip!! :

´s Ochtends om half 6 ging de wekker! De vrijdag ervoor hadden we al broodjes en snoep ingeslagen voor het hele weekend. De bus vertrok om 7:00 vanaf Suffolk Street, wat zo’n 30 minuten lopen is van ons appartement. De bussen gaan niet zo vroeg, dus hobbelden we met volle tassen en in mijn nieuwe felgroene DIT-trui richting het centrum. Er stond een ontieglijk lange rij voor de bus, maar we kwamen bekende tegen! Daniëla en Jennifer (duitse erasmus studenten) stonden ook in de rij en met de actie wij-kennen-elkaar-dus-wij-komen-bij-jullie-staan stonden we zo vooraan! Het was ongeveer 2.5 uur rijden naar Galway, wat helemaal aan de andere kant van Ierland, in het westen ligt. Halverwege hadden we een plaspauze en vertrokken we weer vol goede moed richting Galway. Omdat we zo vroeg op moesten heb ik bijna de hele weg tegen Hannekes schouder liggen tukken .

Rond 10:00 kwamen we bij het coachstation in Galway aan. Hier werd er van buschauffeur gewisseld en kregen we Paul, de tourguide aka buschauffeur. Het was een gezellige vent die hele trip bleef kwebbelen over vanalles en nog wat. We gingen op weg richting The Burren. Dit is een droog stuk bergachtig landschap. Halverwege hebben we vanuit de bus nog mooie foto’s kunnen maken en hadden we weer een korte plaspauze bij Ballyvaughan (tis dat ik hier een boekje voor me heb liggen met de namen, want ik had het echt niet meer geweten). We reden verder over The Burren richting Poulnabrone, naar mijn idee een Hunebed maar oké (zie foto’s). Het was hier wel wat frisser dus rapido zijn we weer naar de bus teruggegaan. Onderweg in de bus vertelde Paultje van alles over fairies, leprechauns en hebben we zelf een fairy ring fort gezien! Afgewisseld met wat oer-Ierse muziek (check dit youtube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2JhVWsc5Xgg )…. Dus al hossent gingen we het landschap door haha. We hebben ook veel happy cows gezien en veel béhsies (aka schapen ).

Toen we doorreden kwamen we bij een klein kasteeltje met een happy cow ervoor (je vindt die beesten hier echt overal). Na wat foto’s reden we door naar het hoogte punt: THE CLIFFS OF MOHER. Hier hadden we de hele dag (en de weken ervoor) al naar uitgekeken. We kwamen bij een open vlakte naast de cliffs en konden met de bus zo doorrijden naar de parkeerplekken (tis hier wel heel toeristisch). We hadden hier 2 uur vrije tijd dus hobbelden we meteen maar naar de kliffen. Wat ik niet wist en nu wel (jullie waarschijnlijk ook niet haha) is dat hier een Harry Potter film is opgenomen. De grot in Harry Potter 6 waar Perkamentus en Harry opzoek gaan naar een gruzielement! Zie de foto’s! We konden leuk langs de kliffen lopen en zijn eerst maar naar links gegaan en hebben echt vele foto’s genomen. Overal zat een reling voor, behalve halverwege het pad wat eigenlijk dicht was. Maar iedereen liep daar, dus wij ook en zo stonden we heel dicht bij het randje! Het was echt supermooi weer, alleen t waaide een beetje, dus we hadden hier echt superveel geluk bij! De foto’s zijn daardoor ook erg mooi geworden. Aan de rechterkant van de The Cliffs of Moher staaat the O’Brien’s Tower. Dit was niet inbegrepen in onze prijs en we zijn hier ook niet op geweest. We hadden immers al genoeg foto’s van de omgeving haha. Ook hebben we weer een souvenirwinkeltje gezien maar we hebben niks gekocht (we deden wel aan windowshopping haha). Er was ook een exhibitie… nou wat een aanfluiting. Het sloeg werkelijk nergens op.

Inmiddels waren de 2 uur weer om en moesten we terug naar de bus voor de terugreis naar Galway. We zijn wel nog op een mooi uitkijkpunt gestopt en hebben we weer, natuurlijk!, foto’s gemaakt. Ook zijn we langs een ander kasteel gekomen, Dunguaire Castle. Inmiddels was het wel aan het eind van de dag en dat breekt je wel op. Dus met tegenzin zijn we maar uit die bus gesprongen, hebben een vliegensvlugge foto gemaakt en zijn de bus weer ingegaan. Ik vroor daarbij ook echt dood buiten. Buschauffeurs in Ierland rijden trouwens wel als gekken, ik dacht dat we al minstens 10x uit een bocht waren gevlogen en dat we al bijna door de voorruit zaten alsdie weer plotseling op de rem trapte. Ook hebben we alpaca’s gezien en pony’s.

Rond 18:00 kwamen weer aan bij het coachstation en bracht een minibusje ons naar ons hostel (Kinlay Hostel). Hanneke en ik sliepen op een 6 persoonskamer met 2 andere meiden en 2 jongens (DIE SNURKTEN). We zijn ’s avonds uiteten geweest met Jennifer en Daniëla bij een bistro in het centrum van Galway. De ober, genaamd Andy, was een zenuwachtige jongen en we hebben ons dan ook kostelijk vermaakt. We dachten dat een small bite wel genoeg eten zou zijn, maar het waren 3 happen en toen waren we ook wel weer klaar. Hanneke, Daniëla en Jennifer hadden zich verheugd om hun noodles met een soort van pindakaassaus, maar Andy deelde ons mede dat andere gasten dat niet lekker vonden en het nu sweet chilli saus was die echt niet pittig was. Nou je had het moeten zien. Ik had 3 mensen voor me zitten die om een hap aan een glas water nipten hahaha. Omdat dit eten wel heel karig was hebben we maar voor een groot en machtig toetje gekozen met chocola. Eenmaal teruggekeerd in het hostel zijn we nog wat gaan drinken met Daniëla en Jennifer en met 2 andere Duitse meisje in de pub, maar zijn rond 23:00 naar bed gegaan want we waren echt kapot.

Na een korte nacht, Jezus wat snurkten die mensen, ging om 07:15 de wekker om te douchen. Die waren zo heet dat je er niet een helemaal onder kon gaan staan. Het ontbijt was daarentegen echt super! Ik hield het bij getoaste boterhammen met jam, een jus d’orange en thee, maar Hanneke koos de scones met clotted cream en jam. Om half 10 werden we opgehaald om weer naar het busstation te gaan en over te stappen in de bus die naar Connemara en Cong zou gaan. Het was vandaag een stuk minder weer , maar wel een mooi landschap. We zijn veel gestopt om foto’s te nemen in het Ierse hondenweer. Toen kwamen bij aan bij de hoofdstop: The Kylemore Abbey. We zijn als eerste naar de Victoriaanse Wall-Garden geweest. Het scheen spectaculair te zijn,…. Dus niet. Het was herfst ja, maar er waren allemaal dingen stuk en het was superklein. Dus liepen we door naar de Abbey, wat er best wel mooi uit zag. Langs het grote meer zijn we naar de Church gelopen en zijn we ook hier even naar binnen geweest en als laatste naar het mausoleum. Inmiddels kregen we allemaal wel honger en hobbelden we snel naar het café voor een lekker broodje (bagel zalm). Om 2 uur vertrok de bus weer voor de foto-stops op de terugweg. Onze tourguide van vandaag, helaas niet Paul, was wat minder leuk. Hij maakte van die rare opmerkingen en vertelde ook niet zo leuk. We stopten bijvoorbeeld bij een pony, genaamd Mr. Pony om hem een appeltje te geven…. Toen ben ik afgehaakt haha. Dit komt natuurlijk ook omdat de Cliffs van gisteren wel echt een hoogtepunt waren. Toen kwamen we aan in Cong, een bekend film stadje maar superklein. We hebben een oude reünie gezien en hebben nog wat drinken ingeslagen voor onderweg. We hadden nog een stop bij de Ross Errily Friary. Dit was echt dolkomisch. Het was nogal een doolhof en je kon elkaar dus flink laten schrikken. Toen zijn we weer teruggegaan naar Galway, waar we driekwartier hadden om te eten en dingen in te slaan en zijn we met een andere bus naar Dublin teruggekeerd. Moe maar voldaan van het leuke weekend waren we rond half 11 op onze kamer en begon weer een nieuwe schoolweek.

Kilmainham Jail and Guinness Storehouse:

Vandaag zijn we naar de gevangenis in Dublin geweest en het welbekende Guinness Storehouse. We zijn helemaal gelopen naar de Jail, wat toch wel ver was haha. Het was er superdruk, en hadden onze rondleiding met 45 mensen om kwart voor 2 die een uur duurde. Het was best wel leuk. We weten nu ook weer wat over de geschiedenis van Dublin . Daarna liepen we naar het Storehouse waar een rij stond waar je eng van werd. Gelukkig waren we slim geweest en hadden we onze kaartjes online al besteld en konden we de lange rij voorbij sprintten YES!! Eenmaal binnen zagen we meteen de souvenirshop en toen begonnen we onze eigen tour. De Storehouse heeft 5 verdiepingen en eerst werd uitgelegd door middel van video’s en stellages hoe guinness maakt werd. Er werden ons 4 ingrediënten verteld, de 5e was uiterst geheim. Ook hebben we een taste experience gedaan. Nou ik vind het Guinness echt niet te zuipen (net als normaal bier) en dus daarna namen we meteen wat slokken water om die bittere smaak weg te nemen. Ook al lust ik geen bier, ik vond het Storehouse echt superleuk! Ook hebben we een les gehad hoe het perfecte guinness biertje te tappen. En het ging goed hahaha. Daarna kregen we ook een echt certificaat ervoor hahaha, maar het was wel leuk om te weten hoe het allemaal in elkaar steekt met dat guinness bier. Hierna zijn we maar naar huis gelopen en waren we kapot. We hebben ook gelijk water gedronken want die nasmaak van dat bier blijf je proeven, bah.

Naast deze culturele uitstapjes hebben we ook weer wat feesten meegemaakt: The Pillow Fight Party viel een beetje tegen, we hebben geen echte pillow fights gezien. The Grafiti Party daarentegen was echt SUPERVET en ik heb het shirt nog waar van alles staat opgeschreven haha. Maar eigenlijk kijken we erg uit naar komende maandag: The Masquerade Party!! Op facebook staan al wat maskers die worden uitgedeeld en er zitten echt supermooie maskers tussen!!!

Hanneke en ik kunnen wel zeggen dat we al best veel van Dublin en Ierland hebben gezien. Elke zaterdag doen we iets en zijn zo lekker bezig! 29 oktober tot 3 november hebben we review week, wat inhoud dat we vrij zijn en even goed aan ons vele huiswerk kunnen, want ik kan je zeggen, het IS veel. Veel schrijven, veel lezen, veel ALLES. Ik heb al enkele cijfers terug en ik ben goed begonnen! Een goed begin is het halve werk zeggen we maar. We gaan er in ieder geval voor!! Tot snel!

Heel veel kusjes uit Dublin

Anneloes:

oeoeoeoeoeee wat een lang verhaaaaaaaaaaaaaaal

• 22 Oktober 2012 - 13:09

Iris:

Super leuk om je hele verhaal van deze keer te lezen!!!! En je foto's zien er fantastisch uit!! :)

• 23 Oktober 2012 - 21:00

Dad:

Je maakt wat mee daar zeg!! Leuk allemaal!! Foto's trouwens ook!