Een pot met goud aan het eind van de regenboog - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Martine Nuis - WaarBenJij.nu Een pot met goud aan het eind van de regenboog - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Martine Nuis - WaarBenJij.nu

Een pot met goud aan het eind van de regenboog

Door: Martine Nuis

Blijf op de hoogte en volg Martine

22 September 2012 | Ierland, Dublin

Lieve iedereen,

Hier weer een verhaaltje van mij. En wat gaat de tijd toch snel, ik heb weer zoveel meegemaakt, waar zal ik beginnen. Het eerste weekend in Griffith Halls of Residence (GHR) zijn we samen met onze huisgenoten Jessica en Louisse naar de Dublin Zoo geweest. Het was nog erg mooi en warm weer dus dit was de perfecte dag. Op de kaart leek de dierentuin nogal klein, maar in werkelijkheid hebben we ons het rambam gelopen! Er kunnen nog wel wat dieren bij, al zeggen we het zelf! We gingen weer terug met de bus naar O’Connell street en zijn daar nog even de Burger King ingesneakt. Toen zijn we naar huis gelopen, wat hier ongeveer 30 minuten duurt! De zondag hebben we weinig gedaan. Ja, we hebben uitgeslapen, want van koffers sjouwen, wat drinken in de pub en vroeg naar de dierentuin, daar word je wel moe van!

De week erna zou de introductie beginnen van DIT. Maar op maandag hadden we nog een dag vrij. Dus zijn we naar het Leprechaun museum geweest. We wisten niet echt wat we konden verwachten, al hoorden we van Louisse dat het best wel leuk was. Eenmaal binnen werden we rondgeleid door een man die SUPERENTHOUSIAST en lichtelijk gestoord was. Het leek helemaal in zijn eigen wereld en leek wel een toneelspeler. Maar daardoor was het wel superleuk. Aan de einde van de regenboog staat een pot met goud…. Of toch niet ;)? Eenmaal buiten hadden we het typische Ierse/Engelse weer. Dus met een dikke plensbui op ons kop liepen we richting de Penneys om nog even dikke sokken in te slaan en toen op weg naar huis (echt tis hier koud!)

Op dinsdag was het zover! We gingen op weg, samen met Iris en haar Spaanse vriendinnen, naar DIT Aungier street om te registreren. Het is gelukkig geen hotelschool, dus alles gaat hier een stuk sneller hihi. Na de registratie moesten we naar beneden om onze studentenkaart op te halen. Binnen 5 seconden stonden we op de foto en meteen kregen we ons pasje mee (daar kan de hotelschool nog wat van leren). Om te reizen in Dublin is het handig om een maandabonnement te nemen. Hiervoor heb je weer een student travel card nodig. Tijdens de registratie konden we meteen deze travel card laten maken en konden we ’s middags meteen ons abonnement halen bij de Dublin Bus Shop. De prijs ervan zal ik maar niet noemen. Woensdag was er een oriëntation bij DIT Kevin Street (weer een andere locatie dus). Samen met alle exchange, erasmus en internationale studenten luisterden we een dikke 2 uur naar verschillende mensen die een functie hadden binnen DIT. Na deze ontzettende saaie middag, waar we soms nog wel wat opgestoken hebben én de DIT mascotte hebben gezien (HAHAHA) zijn we snel maar weer huis gegaan. Sinds die dag heb ik ook een Iers telefoonnummer (+353858148279) en hebben we ons klaargemaakt voor de eerste Welcome to Dublin Party! We hebben een bandje gekocht voor de 10 feesten en dit was de eerste. Samen met Jessica en Louisse zijn we eerst naar een pre-party gegaan en vervolgens naar het feest. Ze deelden St. Patricks day – hoeden uit, maar toen wij kwamen waren het mini-groene bolhoedjes. Hanneke heeft er nog wel ergens eentje weten te scoren . Ik vond het feest zelf wel leuk, alleen konden we de volgende dag helaas niet uitslapen. Om 11:30 hadden we namelijk de door DIT geregelde Dublin Bus Tour. We zaten bovenin (waar we uiteindelijk bijna van het dak afvroren maar goed) waar we alles goed konden zien. Helaas kon je niet echt foto’s maken aangezien er een rare stang in het zicht hing. De buschauffeur heeft 40 minuten lopen praten over allerlei gebouwen en bezienswaardigheden. Na de bustrip zijn we naar DIT Cathal Brugha Street geweest (ja zo zie je nog eens wat faculteiten), hier is onze eigen ‘faculteit’ gevestigd. We kregen een introductie van Ms Louise Bellew, echt een schat van een vrouw die je echt overal mee helpt (Ik zeg Hotelschool?), zij is de coördinator van de Erasmus studenten van onze faculteit.

De zaterdag hebben Hanneke en ik een dagtour gedaan in een grote coach met tourguide Gary naar Wicklow, Glendalough Valley en Kilkenny. Als eerste gingen we door de Wicklow Mountains naar Glendalough Valley. Het was hier best koud dus met een sjaal om gingen we op pad naar het meer (wat ik een beetje op Lake Louisse in Canada vond lijken, ook net zulk weer hahaha). Na een fotosessie zijn doorgelopen door de natuur van Glendalough Valley met 5 stops waar onze tourguide wat weetjes aan ons vertelde en we kwamen uit bij de Monastry, wat echt wel oud was. Daarna is de bus doorgereden naar Wicklow Gap. Nou als het ergens koud was, dan was het hier! Wicklow gap is een uitkijkpunt waar alle winden van alle richtingen bij elkaar komen. Hier traint ook het Ierse leger. Hanneke en ik hebben niet meer geluisterd naar onze tourguide, het was zo koud en winderig. Ik was er klaar mee. Gelukkig konden we snel naar de bus terugsprintten en konden we weer opwarmen. Inmiddels kreeg ik wel enorme honger en na een uurtje rijden kwamen we in Kilkenny aan. Dit is een oud stadje, waar iedereen met ambergele en zwarte vlaggen rondliep voor een of ander sportevenement. Na wat gegeten te hebben met typisch Ierse producten zijn we naar Kilkenny castle gegaan. Voor €2,50 entreegeld hebben we het kasteel in no-time gezien, want we wilden ook nog mee met de wandeling door de stad van onze tourguide Gary. Het kasteel was wel mooi, alleen een beetje te gemoderniseerd. De tuin was wel prachtig. Toen gingen we mee met Gary en de groep voor de wandeling. We stopten bij elk historisch puntje. Hij vertelde van alles voor Kilkenny (Kil betekent hier trouwens Church in Iers). Ook zijn we een kerkje binnengegaan. Rond 4 uur reed de bus weer terug naar Dublin, waar we uiteindelijk uitgeteld bij GHR aankwamen. Maar deze tour was ZEKER de moeite waard! Echt de bergen en de valleien in Ierland zijn geweldig mooi! Zondag heb ik de hele dag niks gedaan en uitgerust terwijl Hanneke en Louisse in het kader van het Dublin Film Festival naar 2 films zijn geweest.

En dan was het maandag eindelijk zover! De eerste lesweek. Ik mocht deze week naar elk vak in mijn rooster toegaan (waren er 9). De eerste dag had ik Revenue Management, HR management en conference management. Revenu Management was goed te doen, HR managment was ronduit verschrikkelijk en conference management was heel erg grappig! Op dinsdag had ik eerst conference en event marketing wat ook niet echt leuk was om te doen en ’s middags had ik Event Management, wat ik zeker ga volgen!! Nu had ik dus 3 vakken en ik moet er minimaal 6 hebben. Ik zou die week nog 4 vakken volgen, dus het zou wel prima zijn als ik er in ieder geval 3 nog leuk zou vinden. En gelukkig vond ik Management innovations, Law, Management Accounting en Consumer behaviour allemaal superleuk! Dat zijn dus 7 vakken, naja in ieder geval kan ik dan eentje niet halen want ik als de examens in januari niet haal heb ik een klein probleempje. Ik ben wel elke vrijdag vrij (JEEEEEEEEEEJ). Iedereen zei dat studeren in het buitenland makkelijk zou worden. Nou ik ben benieuwd. Ik moet 4 projecten doen, 2 papers schrijven, 4 tussentijdse toetsen maken en 6 eindexamens. Dus oordeel zelf maar. Wel veranderen de roosters hier wel veel. Dus opeens waren er 2 vakken die ik wilde kiezen op dezelfde tijd. Gelukkig heeft Louise, onze coördinator, me geholpen om het vak toch te kunnen volgen.

Afgelopen hadden we ook de tweede Dublin Party. Dit keer de Mexican Party! Er zouden die avond sombrero’s uitgedeeld worden dus we waren er ruim op tijd om er eentje te scoren en halverwege de avond nog eentje. Deze party was drukker dan de vorige, maar ook wel gezelliger! Ik heb veel foto’s gemaakt en we kregen ook superveel bekijks doordat we opplaksnorren hadden opgedaan haha! De volgende dag hebben we uitgeslapen en ’s avonds was het Dublin Culture Night. Hier zijn tientallen dingen gratis entree. Dus overal stonden wel lange rijen. Dus zijn we maar in de rij van het WAX-Museum geweest. Ik vond het niet zo leuk omdat ik die mensen uit de geschiedenis van Ierland en hun beroemdheden niet echt ken. Wel heb ik Harry Potter, de Simpsons en de Flintstones gespot. Bovenin het museum was een science afdeling waar je alles kon leren over wetenschap.

Vandaag zijn we naar Howth geweest. Het was maar 20 minuten met de DART. Howth is een plaatsje aan de oostkust van Ierland en ik kan je zeggen dat het er prachtig is! Het was supermooi weer en helemaal niet zo koud! We hebben eerst op de muren gelopen naar de vuurtoren, waar we mooie foto´s hebben kunnen nemen. Ook hadden we een goed uitzicht op Irelands Eye. Daarna hebben we de bus genomen naar Howth Summit, waar de Cliffs van Howth te vinden zijn. Ook hier hebben we spectaculaire foto´s kunnen maken! Echt Howth is een van de mooiste havenstadjes aan de oostkust. Zeker de moeite waard om hier terug te komen! Jammer genoeg hebben we geen zeehonden gezien, maar dat is voor de volgende keer.

Volgende week ga ik weer naar school, van maandag tot donderdag. Ik ben weer benieuwd, want nu gaan we echt beginnen! En hopen dat de vakken echt net zo leuk zijn als ik me voorgesteld heb. Wie weet staat er echt een pot met goud aan het eind van de regenboog!

Heel veel liefs,

Martine

  • 23 September 2012 - 00:27

    No.1 Fan:

    jaaaaaaaaaaaaaja hier ben ik weer :) neem je ook een beetje goud mee voor mij dan! want hier in rkerk gaat t *&%$#^. Anyway. Leuk verhaal!! en omg je plaksnor hahahaha. die had ik via de w'app al gezien natuurlijk. erg charmant ;) ook die homer en marge hahaha. goed. 2 pootjes van baloe en bella en lebber van ons!!! doegggggggggggggg

  • 23 September 2012 - 08:37

    Dad:

    Het ziet er leuk uit allemaal!lijkt wel vakantie! Veel plezier en succes de komende tijd! Xx dad

  • 23 September 2012 - 17:26

    Anneloes:

    haaaaaaaaaaaai
    kom ik terug uit Disney krijg ik zo'n überlang verhaal weer van je hahahaha

    nou nuisie het klinkt alsof je het 'druk' hebt iig!!

    de bamieballetjes van Nobbiewobbie en van de kind!!

    nou adiosss

  • 25 September 2012 - 20:17

    Tessa:

    Tini!!

    Klinkt allemaal superavontuurlijk!

    Leuk dat je zoveel culturele dingen doet, gaaf hoor! Wij zitten hier maar in het 'saaie' en bekende Maastricht :). Ach, kan ook leuk zijn, zoals vanavond de Bestuursborrel van MAX en volgende week zaterdag gaan Birdie en ik naar het Schanulleke Gala, leuk!

    Je lekkere nuchtere, naïeve en directe inbreng, je motivatie en vrolijkheid worden gemist!

    Schrijf maar lekker veel reisverslagjes, ik blijf je volgen!

    Binnenkort weer eens skypen?

    Kus!

    Pannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 802
Totaal aantal bezoekers 24370

Voorgaande reizen:

12 September 2013 - 15 September 2014

The American Dream

04 September 2012 - 31 Januari 2013

Studeren in Dublin!

28 Augustus 2011 - 01 Februari 2012

Stage Londen

Landen bezocht: